Dotacje EU
Informacja i promocja
KPOD.09.09-IW.02-0023/24-00
OOW: Metrans (Polonia) Sp. z o.o.
NR UMOWY O DOFINANSOWANIE: KPOD.09.09-IW.02-0023/24-00
TYTUŁ PROJEKTU: „Poprawa efektywności usług transportu intermodalnego poprzez rozbudowę infrastruktury terminalowej METRANS (Polonia) sp. z o.o. w Gądkach k. Poznania
INWESTYCJA: E2.1.3 Projekty intermodalne Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności
KOSZTY PRZEDSIĘWZIĘCIA:
- Koszty całkowite: 147 253 725,07 PLN
- Koszty kwalifikowane: 118 979 504,86 PLN
- Wysokość dofinansowania: 59 489 752,43 PLN
OPIS: W ramach przedmiotowego projektu METRANS (Polonia) sp. z o.o. dokonuje rozbudowy terminala przeładunkowego w Gądkach, koło Poznania. Rezultatem projektu będzie zwiększenie jego przepustowości przez zwiększenie zdolności przeładunkowych i maksymalnej pojemności składowej, przy jednoczesnym skróceniu czasu operacji przeładunkowych poprzez zastosowanie dwutorowych, elektrycznych suwnic bramowych w miejsce dotychczas wykorzystywanych pojazdów kołowych napędzanych paliwami kopalnymi, a także zwiększenie liczby i wydłużenie torów przeładunkowych terminala. To z kolei umożliwi bardziej ekologiczne bezpośrednie operacje przeładunkowe pomiędzy poszczególnymi środkami transportu bez konieczności opierania znacznej większości usług przeładunkowych na spalinowych pojazdach kołowych, takich jak reach stackery.
CEL: Poprawa efektywności usług transportu intermodalnego w Polsce i wzmocnienie odporności narodowego systemu transportu intermodalnego, co pozwoli na dalsze zwiększanie udziału tego typu transportu w przewozach towarowych, zarówno w kraju, jak i całej unii europejskiej, w szczególności poprzez działania dążące do:
- zdolności przeładunkowych z 335 580,00 TEU/rok do 592 377,94 TEU/rok, co stanowi wzrost o 77%;
- skrócenia średniego czasu pojedynczej operacji przeładunkowej na terminalu z 5 minut do 3 minut;
- zwiększenie maksymalnej pojemności składowej terminala z 8 851 TEU do 11 791 TEU.
GRUPY DOCELOWE: przedsiębiorstwa, przewoźnicy intermodalni, instytucje publiczne, społeczności lokalne
EFEKTY:
- Zwiększenie zdolności przeładunkowej terminala z 335 580 TEU/rok do 592 377,94 TEU/rok (wzrost o 77%)
- Zmniejszenie emisji CO₂ i hałasu – efekt zielonej transformacji sektora transportu
- Poprawa bezpieczeństwa operacji przeładunkowych i ograniczenie kosztów społecznych transportu
- Wzmocnienie odporności systemu transportowego na kryzysy (np. COVID-19, wojna w Ukrainie)
- Wsparcie dla kluczowych korytarzy TEN-T: Bałtyk–Adriatyk oraz Morze Północne–Bałtyk
- Realizacja celów Europejskiego Zielonego Ładu i polityki zrównoważonego transportu
- Zwiększenie konkurencyjności transportu intermodalnego i kolejowego w Polsce
- Cyfryzacja i modernizacja procesów transportowych (nowoczesne, zautomatyzowane maszyny)
- Umożliwienie bezpośrednich przeładunków między środkami transportu bez udziału pojazdów spalinowych
- Poprawa niezawodności transportu kolejowego i zwiększenie jego udziału w przewozach towarowych